Pití kávy chrání před rakovinou úst. Kofeinem to ale není

Šálky kávy, káva, espresso, kafe. Ilustrační foto.

vydáno: 04.03.2011, 01:00 | aktualizace: 04.03.2011 07:25

Káva, nápoj téměř božský a zároveň občas zatracovaný. Na organismus působí povzbudivě díky obsahu kofeinu, což však může v jistých případech přinášet zdravotní obtíže, nebo dokonce rizika. Obsahuje však mnoho dalších látek, jež mohou být výrazným přínosem i v boji proti nádorovým onemocněním.

Reklama

Na tuto skutečnost upozornili vědci z milánské univerzity. Zjistili totiž, že káva snižuje riziko vzniku rakoviny úst a hltanu. Podrobné informace o svém výzkumu publikovali v červencovém vydání časopisu Cancer Epidemiology, Biomarkers, & Prevention.

Čím více kávy, tím lépe

Vědci podrobili důkladné analýze celkem devět studií pacientů s rakovinou úst, hltanu nebo hrtanu. Celkem bylo porovnáno přes pět tisíc pacientů s rakovinou s více než devíti tisíci zdravými osobami. Z výsledků vyplynulo, že pokud člověk denně vypije více než čtyři šálky kávy, snižuje tím riziko onemocnění rakoviny úst nebo hltanu o celých 39 procent. Pro hrtan to ale neplatí. Pijete kávy méně? Pak je u vás riziko tohoto typu nádorového onemocnění také snížené, ovšem o pouhá 4 procenta.

Kofeinem to není

Otázkou je, čím káva tak pozitivně působí. Ze srovnání s čajem, který riziko rakoviny úst a hltanu nesnižuje, vědci vyvodili, že kofein (obsažený jak v kávě, tak v čaji), není oním kouzelným protirakovinným lékem. Zjistilo se, že jisté protirakovinné účinky mají cafestol a kahweol, dvě z asi tisíce látek obsažených v kávě. Jestli se na pozitivním působení kávy proti nádorům podílejí tyto, nebo jiné látky a do jaké míry které působí, to je předmětem dalších studií.

Kávu tedy ano, alkohol a cigarety ne

Rakovina úst a krku bývá velmi často spojena s alkoholismem a kuřáctvím. Přesto však nebyl účinek kávy v této spojitosti oslaben. (Samozřejmě to neznamená, že pití kávy kuřáky a nestřídmé konzumenty alkoholu zachrání.) Účinek kávy však nebyl ani posílen konzumací zeleniny a ovoce, jež také údajně snižují riziko vzniku rakoviny úst a krku (a mají řadu dalších pozitivních účinků na organismus).

Autor: uLékaře.cz
www.ulekare.cz

Zpět
Další články k tématu: , , ,

Anketa

Kde budete letos trávit letní dovolenou?
(zpráva)

Celkem hlasovalo 276 uživatelů.
Reklama
Dnes je 24.5.2012, svátek má Jana
Reklama
Reklama
Film
Film

Filmový festival v Cannes
Fotogalerie

Soutěže
Soutěže

S filmem 2 dny v New Yorku
Kniha Led v žilách

Velikost textu: a a A